skip to Main Content

“Máme zatečený plafón v kúpelke”

Realityinvestor je už Smart-Life.sk. Na tomto linku sa môžete prihlásiť na odber Smart-Life newslettera. Ak chcete vedieť o tejto zmene viac, článok o tom nájdete na tomto linku.

__________________________________

Ak prenajímate nejakú nehnuteľnosť, je len otázkou času, kedy vám nájomník zavolá a oznámi túto neradostnú správu. Mne ju oznámila jedna moja nájomnička pred dvoma týždňami v pondelok o 19.00 večer;) Aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako nočná mora prenajímateľa, dá sa to bez väčších problémov zvládnuť. Pozrime sa teda, čo v takejto situácii robiť.

1. Ak môžete, choďte sa do bytu pozrieť.

Ak máte nehnuteľnosť v inom meste, skúste sa najprv do bytu ‘pozrieť’ prostredníctvom Skype či inej aplikácie, ktorá umožňuje video hovory predtým, než sadnete do auta a vyrazíte niekoľko desiatok či stoviek kilometrov. Požiadajte jednoducho nájomníka, aby vám to ukázal na videu.



2. Zistite príčinu zatekania

Ak vidíte len fľak na plafóne, najčastejšie sa jedná o zábudlivého suseda, ktorému vytiekla pračka alebo vaňa. Druhým najčastejším prípadom je prasknutá trubka medzi vašim a susedovým bytom. V každom prípade okamžite navštívte suseda nad vami a oznámte mu, že vám zateká plafón. Spýtajte sa ho, či mu netečie niekde v byte voda. Ak nie je doma a nemáte na neho kontakt, zavolajte zástupcovi vlastníkov bytov alebo správcovi bytového domu a požiadajte ich o číslo na suseda. Kontakt na správcu resp. zástupcu vlastníkov by mal byť pri vchode do domu na oznamovacej tabuli. Ak stále nemáte číslo, skúste zaklopať susedom vedľa, či náhodou nemajú kontakt na majiteľa.

Ak však tečie voda šachte (WC alebo kúpeľňa) pravdepodobne praskla trubka resp. sa uvoľnil niektorý záver. Ak voda tečie stále a vy vidíte odkiaľ je to ‘dobrá’ správa. Stačí aby sused nad vami (alebo vy) uzavrel svoj prívod vody do bytu a zatekanie by malo prestať. Postupujte ku kroku 3.

Ak však voda tečie len občas, musíte zistiť, kedy tečie a kedy nie. Dohodnite sa so susedom, aby postupne skúsil pustiť sprchu, umývadlo, spláchnuť WC a nakoniec vypustiť pračku. Pri jednom kroku by mala začať voda tiecť = máte dôvod zatekania.

3. Zamedzte ďalším škodám

Ak sused zastaví prívod vody a zatekanie prestane, máte haváriu vyriešenú. Postúpte ku kroku 4. Ak však voda tiecť neprestane (napr. kvôli prasknutej trubke), budete musieť zavolať havarijnú službu. Vaša poisťovňa by mala mať non-stop linku. Nájdete ju na ich internetovej stránke resp. niekde na poistnej zmluve. Malo by to vyzerať asi takto (stránka poisťovne Uniqa):

Zavolajte tam a spýtajte sa, čo máte robiť a či vám vedia pomôcť s havarijnou službou. Ak nevedia, volajte správcu bytového domu a pýtajte sa rovnakú otázku. Posledná možnosť je Google. Zadajte do hľadania napr. “nonstop inštalatér Bratislava” a mali by ste dostať zoznam firiem, ktoré pracujú nonstop. Medzičasom si odfoťte zatečený plafón, aby ste mali dôkaz pre poisťovňu.

4. Oprava

Nonstop havarijná služba vám pravdepodobne neopraví daný problém, len ho dočasne zastaví. Opravu teda budete musieť vy resp. váš sused riešiť následne. Pred tým, než si však dohodnete konkrétnu firmu, spojte sa so svojou poisťovňou a prejdite s ňou, ako presne máte postupovať, aby vám túto poistnú udalosť preplatili.

Ak vám potvrdia, že si môžete nájsť opravára sami, zadajte napr. do aplikácie juVe, čo potrebujete spraviť a dodávatelia sa vám začnú ozývať. Obhliadku a samotný termín opravy už nechajte na nájomníkov – dajte im kontakt na vybraného opravára a požiadajte ich, aby sa dohodli s opravárom na termíne obhliadky a opravy.

6. Vybavte papierovačky s vašou/susedovou poisťovňou a nechajte si akékoľvek náklady preplatiť. Oprava, maľovanie atď.



5. Ponúknite zľavu

Ak je havária vážna a obmedzí nájomníkov na dlhšie obdobie, ponúknite im zľavu z nájomného. Táto suma sa vám vráti vo forme spokojných nájomníkov, ktorí vo vašej nehnuteľnosti ostanú aj ďalší rok.

6. Zhlboka si vydýchnite a ďalej pokračujte na ceste k finančnej slobode;)

Investovanie do nehnuteľností je biznis a vy dostávate zaplatené za to, že riešite problémy. Takéto veci sa jednoducho stávajú, a preto sa nimi nenechajte odradiť od ďalšieho investovania. 

 

Ako riešite vy havárie? Stala sa vám nejaká podobná?

This Post Has 2 Comments

  1. Tiez mam podobnu skusenost. Asi po tyzdni, kedy sa nastahovali najomnici, vytrhlo ventil na napustanie wecka zo steny, nikdy som si nemyslel, ze aj take sa stava. Komplet cely byt bol pod vodou, pretoze som najomnikom nevysvetlil, kde sa zastavuje privod vody, lekcia pre mna, nevedeli ju rychlo odstavit. Odteraz vzdy vysvetlujem, ako zastavit vodu, vypnut elektrinu, plyn. Bolo to v nedelu vecer, takze havarijna sluzba, oprava, nasledne samozrejme vyduta plavajuca podlaha, ktoru som musel dat vymenit v celom byte. Nastastie najomnici boli velmi chapavi, zaplatil som im voucher na veceru v dobrej restauracii a zostali u mna este 2.5 roka, takze relativne dobry koniec. Samozrejme, byt bol poisteny, takze moje celkove naklady 30EUR, co bola spoluucast.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back To Top