skip to Main Content
Daň Z Príjmu Pri Prenájme Nehnuteľností – Ako Na To

Daň z príjmu pri prenájme nehnuteľností – ako na to

Keďže sa blíži čas podania daňového priznania z príjmu (koniec marca), spísal som nižšie spôsob ako robím moje daňové priznanie ja. I keď v mojom priznaní kombinujem viacero príjmov (nehnuteľnosti, príjem zo zamestnania, živnosť a akcie) v tomto článku sa pozriem len na nehnuteľnosti.

Zaznamenávanie transakcií

Aj keď by som pravdepodobne mal, počas roka si nezaznamenávam denne ani mesačne väčšinu príjmov a výdavkov. Výhodou nehnuteľností je, že väčšina príjmov aj výdavkov je pravidelná (nájomné, platby za energie atď.). Navyše, ak všetko platíte prostredníctvom bankového účtu, výrazne si zjednodušíte prípravu podkladov pre daňové priznanie.



Krátke upozornene. I keď si podklady k daňovému priznaniu (príjmy, výdavky) robím sám, tieto podklady následne posielam môjmu daňovému poradcovi, ktorý to celé skontroluje a pripraví mi moje finálne daňové priznanie.

Príprava podkladov

Ale späť k príprave podkladov. Ako to teda robím. Najprv príjmy. Kedže mi všetky príjmy chodia na bankový účet je to jednoduché. Prihlásim sa do internetbankingu, nájdem si jednu platbu od nájomníkov a následne vyhľadám všetky platby v roku 2018 z tohto účtu. Ak ste mali len jedného nájomníka, malo by sa vám objaviť 12 platieb. Ak ste posielali nejaké peniaze vy nájomníkom (napr. preplatok za vyúčtovanie služieb atď), objavia sa vám tam aj tie. Ak ste mali nového najomníka a platil vám depozit a prvé nájomné v hotovosti, budete ho musieť manuálne dopísať do tejto tabulky. Depozit by ste mali v tabuľke uviesť, avšak do daňového priznania vám nevstupuje, nakoľko to nie je platba za službu, ale len vratný depozit. Takéto (nie bežné) transakcie si evidujem do samostatného súboru (rozpísaný mail v Gmail) keď nastanú, aby som na ne potom nezabudol. Taktiež si do šanónov ukladám jednotlivé faktúry, ktoré mi počas roka chodia napr. od ZSE (elektrárne), alebo ak kúpim chladničku do jedného z bytov. Na faktúru si vždy poznačím z ktorého účtu a v ktorý deň mi platba odišla. Prečo si povieme o chvíľu.

Evidencia v tabuľke

Samotná tabuľka (napr. v Google sheets) pozostáva len z dátumu kedy platba prišla/ odišla z vášho účtu, suma, mena a popis transakcie napr. “Prijatá platba nájomného”. Ak používate viacero účtov, uveďte aj z ktorého účtu platby prišla/ odišla. Príjmy môžete uviesť ako pozitívne číslo alebo napísať do troch stĺpcov napr. 10 | EUR | Kredit a naopak pri odchádzajúcej platbe použijete záporné číslo alebo ho uvediete ako 10 | EUR | Debet.

Opakujúce sa výdavky

Výdavky. Opäť postupujete podobne ako pri príjmoch. Zoberme si príklad ZSE. V internetbankingu si vyhľadáte jednu platbu, ktorú ste zrealizovali v prospech tohto dodávateľa. Skopírujete si IBAN (číslo účtu) a vyhľadáte si všetky pohyby s týmto IBAN-om za rok 2018. Niektoré banky majú žiaľ toto vyhľadávanie veľmi ne-intuitívne, preto sa s tým budete musieť trochu pohrať. Ak máte, stačí ak si daný súbor s transakciami stiahnete. Opäť by ste mali dostať 12-13 transakcií (12 mesiacov + jedna vyúčtovacia faktúra). Niektorí dodávatelia robia vyúčtovaciu faktúru zvlášť (13 faktúra), niektorí ju robia v rámci jedného mesiaca. Ako skúška správnosti by mala slúžiť vyúčtovacia faktúra, ktorú ste dostali od daného dodávateľa. Vidíte na nej výšku preddavkov ako aj vyúčtovaciu sumu. Ak všetko sedí, prejdite na ďaľšieho dodávateľa. Väčšinou takto viete spracovať: elektrárne, plynárne, TV/ internet a správca bytu.

Ostatné výdavky

Následne musíte uviesť všetky ostatné výdavky. Zo šanónu vytiahnete všetky faktúry (napr. kúpa chladničky) a do tabuľky uvediete dátum platby (máte ho poznačený na faktúre), sumu, menu a popis napr. “kúpa chladničky byt 1”. Nezabudnite takto uviesť aj prípadné vyúčtovacie faktúry, ktoré ste poslali vašim nájomníkom či platbu za poistku nehnuteľnosti a taktiež daň z nehnuteľnosti.



Poslednými položkami sú úroky z hypotéky a odpisy. Tu záleží, či máte nehnuteľnosť zaradenú v obchodnom majetku alebo nie. Viac k tejto téme nájde v tomto článku. Úroky nájdete vo výpise k úveru, ktorý dostanete od banky, alebo ho nájdete aj v internetbankingu. Opäť uvediete dátum, kedy ste zaplatili úrok, sumu, menu a popis. Dajte si pozor aby ste ale neuviedli celú sumu splátky! Do nákladov si totiž môžete dať len úroky a prípadné poistenie nehuteľnosti, ak ho platíte vrámci splátky úveru. Odpis uvediete s dátumom 31-12-2018 a výška je 2.5% z kúpnej ceny. Pozor, ak ste nehnuteľnosť nevlastnili celý rok, môžete uviesť len alikvótnu časť odpisu.

Posledný krok

Ak máte viacero nehnuteľností, zopakujte pre všetky nehnuteľnosti (ideálne v zvlášť tabuľkách). Priložte do mailu ročné zúčtovanie od vášho zamestnávateľa (ak ste mali popri prenájme len príjem zo závislej činnosti) a pošlite to vášmu účtovníkovi na spracovanie. Ak sa rozhodnete spraviť si priznanie vy sám/sama nezabudnite, že máte nárok na odpočitateľnú položku vo výške 500eur (spolu na všetky byty) a že používate tlačivo typu B. Ak máte popri nehnuteľnostiach aj živnosť, nezabudnite, že budete musieť podať daňové priznanie už elektronicky!

Prajem vám úspešné účtovanie 😉

________________________________

RADI CESTUJETE?

Ponúkam Vám ZADARMO kredit 25-35 EUR na ubytovanie cez Airbnb

MÁM ZÁUJEM

This Post Has 12 Comments
  1. A koncesionarske poplatky… Inac podla popisaneho mi pride, ze pisat si to “ako pride” je mozno jednoduchsie… Ako chodia notifikacie (sms napriklad) o platbach, tak tych par pohybov si zapisem. Aj tak vacsina platieb chodi v jeden den (tak som si nastavil platby)… Ale jasne, ze proti gustu ziaden disputat 🙂 🙂

    1. Vidis, koncesionarske som tam zabudol. Dobry komentar.

      Ak mas jeden byt, priebezne zapisovanie funguje, no ak mas bytov viacero je to takto omnoho jednoduchsie. Ale ako pises proti gustu 😉

      1. Koncesionarske netreba platit, ale treba sa odhlasit, novy zastrckovy zakon 340/2012 hovori ze sice je platba iba 1x ale pokial sa z noveho odberneho miesta neodhlasim, povinnost trva az do odhlasenia.

        Za 2 byty som dostal pokutu doplatenie cca 200e, treti som odhlasil ihned.Je to novodobe vypalne, nie je to premlcatelne rtvs moze predat pohladavky. Ktokolkvek kto si kupi novu nehnutelnost musi platit pokial sa neodhlasi.

        Tisice ludi su dlzni ani o tom nevedia. Elektrarne kaslu na to, hoci by pri prepise mohli rovno ponukat odhlasovaci formular. Zo zakona poskytuju sucinnost a data pre rtvs. U mna poslali rtvs data o 2 odbernych miestach okamzite po tom co som povedal rtvs ze im nedam udaje, nech si ich zistia. Do tyzdna prislo komplet vycislenie so sekmi..

        A co sa tyka excellu, mam na 3 byty 1 excell s prehladnym clenenim nakladov podla typu a bytu a roku atd. Jedna kontingencna tabulka mi poskytne info ake chcem za ake obdobie chcem…vratane ziskovosti, naco by som preboha robil 3 excelly. Aj tak sa to v danovo priznani spocitava dokopy.

        1. Dik Maro, zaujimava info o tych koncesionarskych, to som nevedel, predpokladam ako vacsina ludi.. Ako sa to odhlasuje + co odporucas z tvojej skusenosti ak na to niekto zabudol (resp. skor ani len nevedel) odhlasit sa a cakat ci mu to ‘spocitaju’ ci zvolit taktiku mrtveho chrobaka?

          1. https://uhrady.rtvs.sk/domacnosti/odhlasenie

            Ako ktosi mudry vymyslel, neznalost zakona neospravedlnuje. Neviem, ci aktivne hladaju novych odberatelov, ktori sa neodhlasili, ja som sa informoval a vysvetlili mi ze to nejde odpustit a musim doplatit.

            Ak sa aj odhlasite ihned po kupe, so vsetkymi zakonnymi lehotami by ste mali aj tak nieco platit, pretoze tam je mysli koniec nasledujuceho mesiaca po odhlaseni. Posledne odhlasky co som robil sebe aj rodine vsak nechceli za tieto mesiace nic, nakolko som odhlasoval odber okamzite po kupe.

            Je to taka mala naslapna mina, netusim kolko je dlznikov, ale asi vsetci, komu som to doteraz spominal. Otazka je co sa stane ked sa prestanu platit koncesionarske poplatky, podla mna dlh nezanika, pretoze sa riadi predoslou pravnou upravou.

            Tiez je zaujimava otazka, co ak mal clovek viac nehnutelnosti pred platnostou zakona a po prijati zakona sa neodhlasil. Ak je to tak , potom mame a SK niekolko sto tisic neplaticov.

            Ja som si to poriesil a dal som to do nakladov, nakolko to bol dlh bez sankcii a mam pokoj.

          2. Po konzultacii s mojim pravnikom, mas zial pravdu.. Jedine co ako tak zachranuje situaciu je premlcanie pohladavky po troch rokoch. Tj maximalne musis doplatit za tri roky spatne. Ak by tie poplatky zrusili a pockal by si tri roky malo by byt vsetko v poriadku..
            Skor ma vsak napada kedy bude tento stat opat potrebovat nejake dodatocne zdroje a spomenie si na ‘neplaticov’ RTVS poplatku.

  2. Všetky platby mať zapísané v tabuľkách umožňuje mať rýchly prehľad o všetkom, ale nie je vhodnejšie mať na tento účel jeden samostatný účet? Napr. V mBanku ( nízke poplatky) si vytlacite mesačný výpis krát 12 a neunikne žiadna platba.

    1. Suhlasim, to je tiez fajn riesenie. Opat pri jednom byte to funguje, len pri viacerych bytoch je to uz komplikovanejsie. A ak este mas hypo v roznych bankach a kazda banka pozaduje nejaky obrat cez ich ucet..

  3. Ja uz niekolko rokov nechavam najomnikov platit elektrinu.
    Ihned pri preberani nehnutelnosti sa prepise na nich elektrika.
    Tym padom odpada akakolvek koncesia.
    Je to podla mna najlepsie riesenie, preplatky a nedoplatky ZSE nemusim riesit a riesia si to s najomnikmi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back To Top